Dit wil je Absoluut niet Missen......
De grote luchtvaart laat jou zien hoe het werkt
De manier waarop piloten onderling en piloten met verkeersleiders praten is foutloos. Het bewijs is dat er duizenden vliegtuigen per dag veilig worden begeleid door lucht verkeersleiders en dat er heel sporadisch iets mis gaat. Stel je voor dat jouw team ook zo effectief zou leren communiceren? Dan gaat alles veel beter!
Onze teambuilding is bedoeld om teams in heel korte tijd te leren hoe luchtvaartcommunicatie werkt. Hoe komt het dat dat zo effectief is en hoe kun je dat als team gebruiken om beter samen te werken en te communiceren?
Wat ga je doen?
Onze aanpak is “learning by doing”, leren door het gewoon te doen en ontdekken hoe het werkt.
Je krijgt een korte instructie over hoe luchtvaartcommunicatie en luchtverkeersleiding werkt.
Daarna vormt het team drie groepjes.
Groep 1 maakt een vlucht in onze zeer realistische B737 simulator, waarbij je niet alleen moet vliegen, maar ook gaat navigeren en vooral gaat communiceren met de luchtverkeersleiding. Die vertelt je precies hoe je moet aanvliegen en landen op Rotterdam-The Hague. Communicatie en samenwerking is essentieel om dat doel te bereiken.
Groep 2 gaat vliegtuigen die willen landen of willen vertrekken afhandelen. Je bent piloot van een aankomend of vertrekkend toestel, die door de verkeersleider begeleid wordt. Als verkeersleider geef je de piloten instructie en je laat hen altijd terugpraten, zodat je zeker weet dat zij begrijpen wat jij van hen wilt……. Natuurlijk wordt het steeds drukker, zodat je flink door moet werken om alle vliegtuigen af te handelen!
Groep 3 gaat als als crisismanager een grootschalige ramp op Schiphol aanpakken. Hier is eigen initiatief, creativiteit en overzicht heel belangrijk en je mag als groepje aan het eind van de dag je plan van aanpak presenteren. Hoe creatief zijn jullie als er een probleem aangepakt moet worden?
elk teamlid doet alle drie de activiteiten.
Uiteraard is er tussen de opdrachten door tijd voor een uitstekende warme en koude buffetlunch. Daarna volgt een korte interactieve sessie over effectief teamgedrag en wat je daarvoor nodig hebt.
In de loop van de middag krijg je nog een paar verrassingen in de cabine….Daar ontstaat tijdens de vlucht een probleem dat opgelost moet worden door een deel van het team……… Je moet vanuit de chaos structuur maken om het probleem op te lossen. Je mag alles verkeerd doen en die rampen zijn hilarisch! En e leert hoe crisismanagement werkt.
Als je snapt hoe de grote luchtvaart super effectief communiceert en je gaat dat in je team ook doen, wordt alles leuker!
Resultaat? Er gaat veel meer in één keer goed binnen het team en dat levert meer resultaat, meer plezier en meer energie voor het team op.
Kun je dat in één dag leren? Zeker weten! Wat houd je tegen om dat te doen met een gegarandeerd effect op je team?
Waarom is luchtvaartcommunicatie zo effectief?
In de luchtvaart is veiligheid prioriteit nummer 1! Dat betekent dat alle processen bij elkaar moeten zorgen voor maximale veiligheid. Communicatie is daar een essentieel deel van.
Radiocontact tussen luchtverkeersleiders en piloten moet veiligheid garanderen en dus foutloos zijn. Onder alle omstandigheden moeten zij elkaar begrijpen. Door “readback” (teruglezen), standaardisatie, checklists en oefenen kun je een veilige operatie waarborgen.
Die manier van werken kun je in elk team gebruiken met een paar kleine aanpassingen. Je bereikt dan samen meer met minder inspanning. Er gaat veel meer goed, elke dag!
In onze training ervaar je hoe effectief luchtvaart communicatie is en wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Pas dat toe in je team en je zult verbaasd zijn hoe veel makkelijker communiceren en samenwerken wordt.
Reviews bekijken?
Heel simpel….. klik op deze links…. Google, Tripadvisor en onze facebookpagina. en je komt direct op de reviewpagina. Veel leesplezier en we hopen dat je een goede indruk krijgt over wat we doen en wat dat oplevert. Heb je vragen of opmerkingen? Bel of mail gerust.
UITSTEKEND beoordeling
Gebaseerd op 67 recensies 16 november 2023, vandaag op het programma: een vlucht met als luchthaven van vertrek: Eindhoven Airport (EHEH), een go around op Rotterdam The Hague Airport (EHRD) en koersend naar Schiphol. Als SID (Standard Instrument Departure) stond vandaag PESER 2J centraal. De essentie betrof vooral het zeer nauwkeurig navigeren met daarbij behorende ins en outs aan de hand van een aantal vliegkaarten op deze route. Vervolgens een nieuwe sessie bij het ATC werkstation, voor de toepassing van essentiële luchtvaartcommunicatie, met het vertrekkende vliegverkeer als hoofddoel. Ook de kennis van de vijf stadia (delivery, ground, tower, departure en aerial control) toepassend. In dit opzicht toch echt wel een behoorlijke progressie weten te behalen. Dat stemt mij heel erg blij! Beste Rob, wederom hartelijk dank je wel voor je geweldige bijdrage en natuurlijk ook de fijne samenwerking met je, wat ik altijd weer zeer waardeer in je. Voor herhaling vatbaar! Dus graag tot weerziens in 2024! Hartelijke groeten, Mariam “27/7-‘23, vandaag op het programma: een exclusieve combinatie van een nachtvlucht met beperkt zicht en een flinke crosswind. Luchthaven van vertrek: Eindhoven Airport (EHEH), aanvlieghaven: Rotterdam The Hague Airport (EHRD). De essentie betrof vooral het zeer nauwkeurig navigeren met daarbij behorende ins en outs aan de hand van de vliegkaarten. Vervolgens een nieuwe sessie bij het ATC werkstation, voor de toepassing van essentiële luchtvaartcommunicatie. Hartelijke dank beste Rob en Jack voor jullie geweldige inzet en bijdrage op deze voor mij zeer enerverende bevlogen dag en graag tot weerziens! Hierbij een review over 18 mei jl. Op het programma stond een combinatie van een compleet vliegprogramma van EHAM naar EHRD met o.a. een cold/dark start en alle benodigde communicatie aan de hand van het verstrekte vliegplan en checklist. Heel veel erbij geleerd, mooie ervaring! Vervolgens op naar de ATC sessie bij het radarstation met in eerste instantie het introductiefilmpje Daarna lekker hard aan de slag. De communicatie verliep nu ook beter, dus best wel een aardige verbeterslag daarin behaald, aldus Rob. Ik vond het eveneens een bijzondere en leerzame ervaring. Beste Rob, wederom hartelijke dank voor je toffe bijdrage en uiteraard graag tot weerziens dit jaar! Ik kom zeker graag weer terug bij Yellow Wings! Mariam de Jong mariam de jong2023-11-16 Samen met mijn vriendin een vlucht gemaakt in een Boeing 737 over noord en zuid Holland inclusief taxiën, opstijgen en landen vanaf vliegveld Schiphol. Aan de goede instructies van Rob heeft het zeker niet gelegen, maar het was misschien maar goed dat we verder geen passagiers aan boord hadden. Na de landing en taxiën naar de gate krijgen we nog certificaat uitgereikt. Ik ben bang dat ze mijn sollicitatie als vlieger bij de KLM op basis van dit certificaat niet al te serieus zullen nemen, maar wij zijn weer een leuke beleving rijker. Bedankt! Rudi2023-10-15 Hele fijne begeleiding gehad van Rob tijdens een sim sessie. Rob is een relaxte kerel die je meteen op je gemak stelt, hij toont (onder het genot van een bakje koffie) oprechte interesse in je en probeert daarnaast mee te denken hoe hij jou het beste kan helpen. Zeker een aanrader! Philip2023-09-26 Prima ervaring hier gehad. Samen met een Oekraïense kennis die wil leren vliegen, hier heengegaan. Rob legt goed uit en met passie loodste hij ons door alle start- vlucht- en landingsprocessen. Heel leerzaam! Bernd2023-08-02 Samen met mijn dochter, zij piloot en ik co-piloot, een vlucht gemaakt vanaf het wegslepen bij de terminal, opstijgen, vlucht via een vluchtplan, landen en weer taxiën naar de terminal. Wat een super ervaring was dat zeg, mede dank zij de ervaren uitleg van Rob. Wij gaan deze zomer vliegen en gaan deze ervaring zeker meenemen de lucht in. Veel geleerd om onze hersenen niet met ons te laten sollen hihi….we can do this! Edwin en Ilona de Vries2023-07-24 Geweldige ervaring! Dit is nog veel leuker dan het lijkt, je waant je echt op een vlucht met een echte Boeing 737. Erg goede uitleg gekregen van Rob en hierdoor krijg je een goed beeld van de handelingen van de piloten. Top middag! Robert Machielsen2022-12-12 Basic vliegen op een Boeing 737 sim kan ik inmiddels wel na een flink aantal simvluchten, maar navigeren en communiceren vóór en tijdens de vlucht is een ander verhaal, dat had ik nog niet eerder gedaan op deze manier. Jack en Rob hebben mij als first officer aan het werk gezet, waarbij ik alle navigatie zelf moest doen aan de hand van een vliegplan en ook alle communicatie met de verschillende verkeersleiders. Soms ging het wel heel snel en dan konden we even pauzeren zodat Jack of Rob kon uitleggen wat ik moest doen en vooral waarom. Het is gelukt om het vliegtuig netjes naar de runway te navigeren! Daarna een uur trainen op de Air Traffic Control simulator van Yellow Wings. Achter hun realistische beeldschermen heb ik het hele communicatieproces van de piloot die door meerdere verkeersleiders achter elkaar naar de runway en de gate wordt gedirigeerd, uitgevoerd. Compleet met alle exacte tekst die daarbij hoort. Je kunt ook als piloot van vertrekkende vliegtuigen het hele proces doen, of als luchtverkeerleider alle aankomende en vertrekkende vliegtuigen afhandelen. Heel intensief en leerzaam. Beste Rob en Jack, hartelijke dank voor jullie geweldige en leerzame bijdrage en graag weerziens bij de volgende sessie(s) in 2023. Michael Zoutendijk2022-11-23 Een heerlijke middag gehad. Erg veel geleerd. Remco .Brand2022-08-09 Vanwege mijn vliegangst ben ik bij Rob geweest in de vliegsimulator. De kennis over het vliegen en het vliegtuig zelf heeft me geholpen om bepaalde dingen, zoals geluiden en gevoelens tijdens het vliegen te kunnen plaatsen tijdens de vlucht, waardoor ik minder angst ervaarde. Een hele fijne en ook leuke ervaring! Laura Versteeg2022-07-30 Een echte aanrader voor teambuilding. Rob en Jack weten met hun enthousiasme iedereen mee te krijgen. En het vliegen in een 737 is natuurlijk een jongensdroom die uit is gekomen. Dennis2022-04-15
L