Vliegramp Tenerife 2

Team (Crew) Resource Mangement, ontstaan na grote ongelukken……

Na een de grootste vliegramp uit de geschiedenis, in Tenerife,  is door NASA een revolutionair nieuw systeem voor cockpit teams ontwikkeld. Dit systeem heet Crew Resource Management (CRM). Deze manier van werken is één op één over te zetten naar elk bedrijf én naar je privé situatie! Buiten de luchtvaart heet dit Team Resource Management. Niet voor niets maken steeds meer bedrijven buiten de luchtvaart gebruik van TRM (CRM). Bijv. het gebruik van checklists in operatiekamers….. De essentie van Team (Crew) Resource Management gaat over menselijke softskills.

Toepassen van CRM zorgt voor efficiënte, doelgerichte samenwerking en besluitvorming waarbij alle mensen, kennis  en middelen binnen het team gebruikt worden.

Team (Crew) Resource Management in theorie en praktijk

Gedurende dit deel van de training leggen we de basisprincipes van Tema (Crew) Resource Management uit en vertalen we die naar jouw dagelijkse praktijk. Aan de hand van de presentatie krijg je een steeds beter beeld van de reikwijdte van TRM (CRM). Er is ook een praktijkgedeelte, waar je als team een paar problemen moet oplossen. Er is genoeg ruimte voor de vertaalslag naar jouw team, vragen en voorbeelden. Op die manier gaat CRM echt leven.

Wings Trainingen Platform 1

Crew Resource Management training items:

Besluitvorming

Assertiviteit

Analyse

Communicatie

Aanpassingsvermogen

Leiderschap

Omgevingsbewustzijn

Waarom zou je een Team (Crew) Resource Management training willen doen?

-Er zijn veel misverstanden, onduidelijke afspraken, waardoor er teveel fout gaat. Het kost veel tijd/energie om zaken op te lossen

-Er is veel hiërarchie en ad-hoc samenwerking in plaats van structureel samenwerken

-Teamprestaties blijven achter en niet elk teamlid doet echt mee

-Er is weinig gedragen besluitvorming en ieder teamlid doet vooral zijn eigen ding

-Er is geen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het proces en de resultaten

Als het antwoord op meerdere items “Ja” is, dan kun je als team beter worden! Durf je het aan met ons een dag CRM te gaan doen?

Team (Crew) Resource Management in het vliegtuig....

Probleemoplossing in de praktijk aan de hand van meerdere scenario’s

Na de theorie van Crew Resource Management ga je als team in veel verschillende rollen aan het werk. Als cockpit- of cabinecrew, luchtverkeersleider of als passagier. Natuurlijk gaat er onderweg iets mis…. Samen ga je de geleerde tools van Crew Resource Management in praktijk brengen en de ontstane  problemen oplossen.

Er moet in hoog tempo veel geregeld worden. Je moet in staat zijn je aandacht te verdelen op basis van prioriteiten. Wie is waar verantwoordelijk voor, wat moet nu en wat kan straks, welke info wil ik hebben en met wie moet ik die delen? De piloten, het cabinepersoneel en de verkeerstoren kunnen alleen via de radio of de intercom met elkaar praten. Wat wil je precies van elkaar weten en wat wil je zeggen?

Direct na elk rampscenario volgt de evaluatie, waarin de nadruk ligt op wat er goed gaat en welke kwaliteiten boven komen drijven. Juist als het niet in één keer goed gaat valt er veel te leren……..

Wat levert Crew Resource Management op?

Het doel van de evaluatie is inzicht in de waarde van de van TRM (CRM) werkwijze  om die dagelijks te gaan gebruiken. Ook krijg je meer zicht op de natuurlijke talenten van jezelf en je andere teamleden. En welke invloed zou het optimaal gebruiken van die talenten op het team hebben? Ieder teamlid reflecteert op zijn acties tijdens het vliegen en krijgt positieve feedback van alle andere teamgenoten. Over de waarde van TRM (CRM) voor crisisteams heeft Paul Bijlsma een heldere afstudeerscriptie geschreven

Team (Crew) Resource Management is het beste hulpmiddel om snel optimaal gebruik van elkaars kennis en kunde te kunnen maken en dus een goede investering in het team en in elkaar.  Het stimuleert de ontwikkeling van kwaliteiten en zorgt voor veel betere teamprestaties. Met behulp van de simulator laten we jullie op een spannende en doeltreffende manier naar je gedrag en je kwaliteiten kijken en de waarde daarvan wordt helder voor het team. Juist in een volkomen nieuwe omgeving, met onbekende acties leer je veel van jezelf en elkaar. Meer uitleg over Crew Resource Management is op Wikipedia te vinden, meer wetenschappelijke kennis vind je op o.a. in The International Journey of Aviation Psychology

Yellow WIngs Trainingen raderen

Voorbereiding op de trainingsdag

Je gaat een hele dag activiteiten doen die je nog niet eerder hebt gedaan, nl vliegen als piloot van een Boeing 737 en vliegtuigen afhandelen bij de luchtverkeerleiding (Air Traffic Control) Om op beide plekken effectief te kunnen functioneren is het zaak enige kennis te hebben van de werking van het cockpit instrumentarium en van de manier waarop Air Traffic Control werkt. Om je op weg te helpen hebben we twee instructievideo’s gemaakt. Een video over het cockpit instrumentarium en een video over onze luchtverkeersleiding. Hieronder zie je beide links. Het zijn beide behoorlijk compacte video’s met veel informatie in korte tijd, maar je kunt altijd stukjes terugkijken, zodat je begrijpt hoe alles in elkaar zit. Veel plezier met de voorbereiding!

Video 1; cockpit instrumentarium

Video 2: Luchtverkeersleiding/Air Traffic Control

 

               Review

 

“Geweldige Crew Resource training gehad, goed om andere kwaliteiten bij je teammedewerkers te ontdekken, fijne begeleiding van medewerkers van Yellow Wings!”

Wat vonden anderen van hun ervaring bij Yellow Wings Trainingen?

Reviews lezen is een uitstekende manier om meer informatie te krijgen over hoe anderen een bepaalde activiteit hebben ervaren. Je kunt als het ware door de ogen van de mensen die de activiteit al gedaan hebben meekijken. In reviews zit niet alleen de ervaring “wat heb ik beleefd?”, maar ook de waarde;  “wat vond ik ervan?” Die waarde is uit te drukken in cijfers of sterren en geeft aan hoe leuk of leerzaam je iets vindt. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die bij ons komt vliegen maximaal heeft gekregen wat hij/zij verwacht had en daar doen we veel voor. We zetten alle reviews (uiteraard ongecensureerd) op Google, Facebook of Tripadvisor. Reviews zijn van belang voor anderen maar meer nog voor onszelf. Het is de beste manier om aan de hand van ervaringen van klanten de ervaring die wij te bieden hebben te evalueren en te verbeteren.

Reviews lezen?

Heel simpel….. klik op deze links…. GoogleTripadvisor en onze facebookpagina. en je komt direct op de reviewpagina. Veel leesplezier en we hopen dat je een goede indruk krijgt over wat we doen en wat dat oplevert. Heb je vragen of opmerkingen? Bel of mail gerust…..

reviews schrijven?

We nodigen je van harte uit om je ervaring bij Yellow Wings met anderen te delen. Voor ons is de meest waardevolle een review op Google. Klik op één van de logo’s GoogleTripadvisor en onze facebookpagina  en je wordt direct doorgelinkt naar de goede pagina, waar je je ervaring kunt delen. Hartelijk dank voor jouw bijdrage!  Yellow Wings is vanaf eind 2016 actief op Teuge International Airport en vanaf dat moment kun je ook reviews vinden op de drie platforms.