Vallen en opstaan

Na een aantal vliegtuigcrashes in het verleden is door NASA een revolutionair nieuw systeem van vliegtraining en het delen van informatie ontwikkeld. Dit systeem heet Crew Resource Management (CRM). Deze manier van kijken en werken is één op één over te zetten naar elk bedrijf én naar je privé situatie! Niet voor niets maken steeds meer bedrijven buiten de luchtvaart gebruik van CRM. Bijv. het gebruik van checklists in operatiekamers….. De essentie van Crew Resource Management gaat over menselijke softskills.

Toepassen van CRM zorgt voor efficiënte, doelgerichte samenwerking en besluitvorming waarbij alle mensen en middelen binnen het team gebruikt worden.

Crew Resource Management in theorie

Gedurende dit deel van de training leggen we de basisprincipes van Crew Resource Management uit en vertalen we die naar jouw dagelijkse praktijk. Aan de hand van de presentatie krijg je een steeds beter beeld van de reikwijdte van CRM. Er is genoeg ruimte voor de vertaalslag naar jouw team, vragen en voorbeelden. Op die manier gaat CRM echt leven.

Crew Resource Management training items:

Besluitvorming

Assertiviteit

Analyse

Communicatie

Aanpassingsvermogen

Leiderschap

Bewijst zijn van jezelf

Bewust zijn van je omgevingssituatie

Wanneer is CRM een uitstekend instrument voor je team?

-Er zijn veel misverstanden, onduidelijke afspraken, waardoor er teveel fout gaat. Het kost veel tijd/energie om zaken op te lossen

-Er is veel hiërarchie en ad-hoc samenwerking in plaats van structureel samenwerken

-Teamprestaties blijven achter en niet elk teamlid doet echt mee

-Er is weinig gedragen besluitvorming en ieder teamlid doet vooral zijn eigen ding

-Er is geen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het proces en de resultaten

Als het antwoord op meerdere items “Ja” is, dan kun je als team beter worden! Durf je het aan met ons een dag CRM te gaan doen?

in de Boeing 737 en Air Traffic Control

Crew Resource Management in de praktijk

Na de theorie van Crew Resource Management ga je als team in veel verschillende rollen aan het werk. Als cockpit- of cabinecrew, luchtverkeersleider of als passagier. Natuurlijk gaat er onderweg iets mis…. Samen ga je de geleerde tools van Crew Resource Management in praktijk brengen en de ontstane  problemen oplossen.

Er moet in hoog tempo veel geregeld worden. Je moet in staat zijn je aandacht te verdelen op basis van prioriteiten. Wie is waar verantwoordelijk voor, wat moet nu en wat kan straks, welke info wil ik hebben en met wie moet ik die delen? De piloten, het cabinepersoneel en de verkeerstoren kunnen alleen via de radio of de intercom met elkaar praten. Wat wil je precies van elkaar weten en wat wil je zeggen?

Direct na elk rampscenario volgt de evaluatie, waarin de nadruk ligt op wat er goed gaat en welke kwaliteiten boven komen drijven.

Wat levert Crew Resource Management op?

Evaluatie

Het doel van de evaluatie is inzicht in de waarde van CRM om die dagelijks te gaan gebruiken. Ook krijg je meer zicht op de natuurlijke talenten van elk teamlid. En welke invloed zou het optimaal gebruiken van die talenten op het team hebben? Ieder teamlid reflecteert op zijn acties tijdens het vliegen en krijgt positieve feedback van alle andere teamgenoten. Over de waarde van CRM voor crisisteams heeft Paul Bijlsma een heldere afstudeerscriptie geschreven

Crew Resource Management is het beste hulpmiddel om snel optimaal gebruik van elkaars kennis en kunde te kunnen maken en dus een goede investering in het team en in elkaar.  Het stimuleert de ontwikkeling van kwaliteiten en zorgt voor veel betere teamprestaties. Met behulp van de simulator laten we jullie op een spannende en doeltreffende manier naar je gedrag en je kwaliteiten kijken en de waarde daarvan wordt helder voor het team. Juist in een volkomen nieuwe omgeving, met onbekende acties leer je veel van jezelf en elkaar. Meer uitleg over Crew Resource Management is op Wikipedia te vinden, meer wetenschappelijke kennis vind je op o.a. in The International Journey of Aviation Psychology

Voorbereiding op de trainingsdag

Je gaat een hele dag activiteiten doen die je nog niet eerder hebt gedaan, nl vliegen als piloot van een Boeing 737 en vliegtuigen afhandelen bij de luchtverkeerleiding (Air Traffic Control) Om op beide plekken effectief te kunnen funcitoneren is het zaak enige kennis te hebben van de werking van het cockpit instrumentarium en vand e manier waarop Air Traffic Control werkt. Om je op weg te helpen hebben we twee instructievideo’s gemaakt. Een video over het cockpit instrumentarium en een video over de luchtverkeersleidings activiteiten. Hieronder zie je beide links op youtube. Het zijn beide behoorlijk compacte video’s met veel informatie in korte tijd, maar je kunt altijd stukjes terugkijken, zodat je begrijpt hoe alles in elkaar zit. Veel plezier met de voorbereiding!

Video 1; cockpit instrumentarium

Video 2: Luchtverkeersleiding/Air Traffic Control