Top of climb en kruisvlucht
Jullie zijn opgestegen, wielen omhoog, snelheid vergroten, flaps in en dan klim je gestaag door naar je top of climb en kruisvlucht. Je zult al heel snel merken dat de klim behoorlijk steil kan zijn, zeker in een Boeing 737. Je mag niet zomaar opstijgen, voor de uitvliegroute is een reeks standaard routes gemaakt.
SID (Standard Instrumental Departure )
Zo’n route heet SID (Standard Instrumental Departure). Als een vliegtuig vanaf een vliegveld vertrekt moet het een SID volgen, het is precies hetzelfde als een auto die veilig de snelweg op moet komen via een oprit. Een SID is eigenlijk een oprit voor de hoger gelegen high altitude highways. Voor meer informatie hierover, kijk naar de video met uitleg over low and high altitude airways. Door alle uitvliegroutes te standaardiseren, vliegen alle vliegtuigen precies dezelfde route en gebruiken zij precies hetzelfde stuk luchtruim. Op deze manier kun je het luchtruim in stukken verdelen voor aanvliegende en uitvliegende toestellen. Dat maakt het luchtruim veiliger.
Top of climb
Als de climb voltooid is bereik je de top of climb. Je klimt niet verder, maar de neus gaan wat naar beneden en het toestel vliegt horizontaal verder op een bepaalde hoogte. Het voelt dan alsof het vliegtuig even lijkt te dalen.