“Yellow 1274, ready for departure ( takeoff ) runway 24……”
Klaar voor de takeoff. Je staat haaks op de runway, voor de gele lijn. Net als bij de pushback en het taxiën, moet je ook hier eerst toestemming vragen voor de departure. Deze toestemming is ontzettend belangrijk. Een startbaan is een gevaarlijke plek, omdat er veel vliegverkeer voorbij komt is dat met hoge snelheden vertrekt of aankomt. Eén van de checks is goed uit het raam kijken naar vliegtuigen op of rond de baan!
Cleared for takeoff
Nadat je de toestemming hebt gekregen moet je samen als een team werken. De takeoff vereist veel concentratie en precisie. Je zult merken dat er in de cockpit een duidelijke taakverdeling is; dit wordt duidelijk tijdens hele drukke fases van een vlucht zoals bij de start. De vliegende piloot houdt het toestel in het midden van de baan en de andere piloot houdt de instrumenten nauwlettend in de gaten. Hij geeft de piloot informatie over het proces van de takeoff. Zodra het vliegtuig de snelheid Vr ( V rotate) heeft, trekt de vliegende piloot de knuppel naar zich toe. Het vliegtuig komt van de grond en begint aan de klim. Video van de start van een avondvlucht vanaf Madeira