Boeing 737-NG. Eerst werken de piloten de checklist af, zodat alles voor dit moment goed ingesteld staat. Je zet zelf de nodige informatie in de systemen van het vliegtuig, samen de de andere piloot die met je mee gekomen is. Belangrijk is dat je samen checkt of alles goed is ingesteld, zoals dat in het echt ook gebeurt. Nadat alles is ingesteld zijn jullie klaar om te vertrekken.
Je mag niets doen zonder toestemming….
Je roept over de radio “groundcontrol” op. Dat is de luchtverkeersleider die het verkeer op de grond begeleidt. Bij vertrek van een vliegtuig draagt hij je over aan “Tower”. “Tower” begeleidt je bij de takeoff en de korte periode daarna. Bij de landing draagt “Tower” je over aan “Ground”, die je tot aan de gate ondersteunt. Voor je in actie komt met het vliegtuig, moet je eerst toestemming hebben van “Ground”.
In een vliegtuig zit geen “achteruit”; een pushback truck duwt je via het neuswiel naar achteren. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Tijdens de pushback worden één voor één de motoren gestart. De pushback truck zet het vliegtuig zo neer dat je verder zelf kunt gaan taxiën. Uiteraard moet je voor het taxi:en eerst toestemming vragen