Lift, flaps en turbulentie
Hieronder vind je algemene informatie over vliegen. Wat is Lift, wat doen de flaps en wat is turbulentie eigenlijk? Als je meer technische kennis wilt opdoen over meerdere onderwerpen, dan zijn de links hierna een aanrader. luchtvaartcommunicatie, navigatie en de Boeing 737 -800 instrumenten. Klik op het onderwerp waarover je meer wilt weten en je wordt doorgelinkt naar die informatie. Want hoe beter je voorbereid bent, hoe leuker de vlucht! Veel plezier.
Generatie van draagvermogen van de vleugels, (lift)
Een vleugel is speciaal ontworpen om lift te creëren. Maar hoe genereert een vleugel lift? Als een vliegtuig snelheid maakt dan passeert er lucht over de vleugel. Een vleugel heeft een bolle bovenkant en een vlakke onderkant. Luchtdeeltjes die vanaf de voorkant dan de vleugel bovenlangs gaan moeten dus een langere weg afleggen om op hetzelfde moment aan de achterkant van de vleugel te zijn dan de deeltjes die langs de onderkant van de vleugel gaan. Ze moeten dus sneller gaan en dat betekent dat de lucht uitrekt, waardoor de luchtdruk daalt. Een vliegtuig “drijft”dus niet op de lucht, maar de onderdruk aan de bovenkant van de vleugel trekt het vliegtuig omhoog.
Meer lift door gebruik van flaps
Als een vliegtuig voldoende snelheid heeft is de onderdruk aan de bovenkant van de vleugels voldoende om het gewicht van het toestel te dragen. Daar zijn wel behoorlijk hoge snelheden voor nodig. Bij opstijgen wil je wat extra lift hebben voor je van de grond komt. Bij landen wil je graag zo langzaam mogelijk aanvliegen, dat is veiliger. Bij minder snelheid kun je ook op een kortere baan landen. Om zoveel mogelijk lift te creëren heeft een vliegtuig flaps of vleugelkleppen. Deze zitten aan de achterkant van de vleugel en worden bij de start en landing gebruikt. De flaps vergroten het vleugeloppervlak en de bolling van de vleugel waardoor er meer lift wordt gecreëerd bij dezelfde snelheid. Op die manier kun je met minder snelheid opstijgen en met minder snelheid landen. Bij grote vliegtuigen gaan niet alleen de flaps aan de achterkant van de vleugel naar beneden, maar zakt de voorrand van de vleugel ook naar beneden. Zo wordt de bolling van de vleugel grotere en dus ook de lift. Uiteraard levert dat veel weerstand op en dus heb je veel motorvermogen nodig bij de landing.

Turbulentie
Lucht is altijd in beweging onder invloed van luchtdruk en temperatuurverschillen. Turbulentie is een beweging van lucht in verticale richting. Wind wordt gedefinieerd als horizontale beweging van de lucht. Wind ontstaat als de lucht van een plaats van hoge luchtdruk naar een plek met lage luchtdruk gaat. Mooi te zien bij de luchtdruklijnen bij het weerbericht. Beweging van lucht in verticale richting ontstaat als warme lucht opstijgt of koude lucht daalt. In werkelijkheid gebeurt dat tegelijkertijd; warme en koude lucht die bij elkaar komen zorgen voor flinke luchtdrukverschillen en als het vliegtuig daar doorheen vliegt, zal het zowel op en neer, en heen en weer bewegen. Turbulentie brengt een vlucht niet in gevaar, een vliegtuig is speciaal voor ontworpen om die krachten aan te kunnen. Het maakt een vlucht wel minder comfortabel. Veel mensen zijn bang voor turbulentie en zitten dan min of meer verstijfd in hun stoel. Een slimmere strategie is juist ontspannen en je mee laten bewegen door het vliegtuig. Turbulentie is geen veiligheidsissue, maar een comfortprobleem. Vliegtuigen zelf zorgen ook voor turbulentie, zie foto. Dit komt door de luchtdrukverschillen die de vleugels opwekken. Bij wat vochtige lucht kan de lucht condenseren en zie je de luchtwervelingen achter het toestel
